Senarai Pemain Badminton Malaysia Ke Sukan Asia Incheon 2014

Persatuan Badminton Malaysia (BAM) telah meningkatan target yang lebih tinggi sedikit untuk acara badminton di Sukan Asia, yang bermula di Incheon, Korea Selatan, minggu depan. 

Chong wei feng sukan asia 2014Setiausaha BAM Ng Chin Chai berkata, mereka menyasarkan sekurang-kurangnya dua pingat perak (dalam acara perseorangan dan beregu lelaki) dan gangsa (pasukan lelaki) kali ini. 

Pada Sukan Asia Guangzhou empat tahun yang lalu, Malaysia memenangi dua pingat perak menerusi Lee Chong Wei (perseorangan lelaki) dan Koo Kien Keat-Tan Boon Heong (beregu lelaki). 

"Ia hanya hak untuk mensasarkan lebih daripada apa yang kita capai pada Sukan sebelum ini," kata Chin Chai. 

"Oleh itu, kami sedang mencari pada tambahan gangsa dalam acara berpasukan lelaki masa ini." 

Malaysia dijangka bertemu pilihan utama dan juara bertahan China pada separuh akhir acara berpasukan lelaki. Layak separuh akhir akan menjamin pingat gangsa. 

Harapan yang tinggi pada Chong Wei untuk mencapai akhir kedua berturut-turut dalam acara perseorangan lelaki, di mana pencabar utama beliau adalah China Lin Dan dan Chen Long. 

Chong Wei dapat bertemu juara dunia lima kali, Lin Dan seawal separuh akhir, bergantung kepada cabutan undian. 

Lin Dan menewaskan Chong Wei pada Sukan Asia 2010 akhir manakala Chen Long akan menuju ke Sukan Incheon pada tahap yang tinggi, selepas menewaskan Chong Wei pada perlawanan akhir Kejohanan Dunia di Copenhagen bulan lepas. 

Chin Chai tahu ia akan menjadi sukar untuk beregu lelaki untuk sampai ke perlawanan akhir sekali lagi - tetapi dia berharap Tan Wee Kiong-Goh V Shem dan Tan Boon Heong-Hoon Thien How akan dapat menentang kemungkinan. 

"Kami tidak mempunyai Koo untuk cabaran Sukan Asia kita. Boon Heong berpengalaman tetapi dia akan bekerjasama Hoon buat kali pertama di Sukan Asia. Mereka telah dilakukan sebelum ... kami berharap mereka akan menunjukkan prestasi yang baik lagi, "kata Chin Chai. 

Boon Heong memenangi pingat emas dengan Kien Keat pada Sukan Asia 2006 di Doha tetapi gagal untuk mempertahankannya di Guangzhou selepas tewas kepada Markis Kido-Hendra Setiawan dari Indonesia pada perlawanan akhir. 

"Kami juga mempunyai  pemenang pingat emas Sukan Komanwel, Wee Kiong-V Shem. Mereka mampu meningkat kepada acara itu. "

Badminton perseorangan lelaki lain adalah Chong Wei Feng, Goh Soon Huat dan Iskandar Zulkarnain Zainuddin. Juga menuju ke Incheon adalah badminton wanita Tee Jing Yi, Yang Li Lian, Lim Chiew Sien, Lim Yin Fun, Vivian Hoo-Woon Khe Wei, Amelia Anscelly-Soong Fie Cho dan beregu campuran pasangan Chan Peng Soon-Ng Hui Lin dan Lim Khim Wah-Lim Yin Loo.



0 Response to "Senarai Pemain Badminton Malaysia Ke Sukan Asia Incheon 2014"

Post a Comment