Skuad Hoki Wanita Malaysia Di Sukan Asia Incheon 2014

Hoki Sukan Asia Incheon 2014

Kecederaan memaksa pasukan hoki wanita Malaysia untuk membuat dua perubahan ke atas skuad yang akan bermain di Sukan Komanwel untuk kempen Sukan Asia mereka. 

Pemain Terengganu Nor Hasikin Halim dan Nurul Shafiqah Mat Isa Selangor telah dipanggil untuk menggantikan duo yang cedera iaitu Surizan Awang Noh dan Fatin Shapiqa Mohd Shukri masing-masing. 


"Kami pada dasarnya mengekalkan pasukan Glasgow Komanwel (yang menduduki tempat ketujuh daripada 10 pasukan). Kita perlu barisan berpengalaman sebagai cabaran di Incheon yang amat sukar. Sasaran kami adalah untuk layak ke separuh akhir, "kata pengurus pasukan P. Chitra Dewi. 

Separuh akhir boleh menjadi impian yang sukar kerana pasukan hoki Malayisa hanya menduduki tempat kelima dalam dua edisi terakhir Sukan Asia - pada tahun 2006 (Doha) dan 2010 (Guangzhou).

Malaysia berada dalam Kumpulan A dengan juara bertahan China, Thailand, India. Kumpulan B terdiri daripada Jepun, Hong Kong, Korea Selatan dan Kazakhstan. 

Malaysia menghadapi China pada 22 Sept, diikuti oleh Thailand pada 24 Sept dan India pada 26 Sept. 

Penolong jurulatih Ernawati Mohamed berkata bahawa pemain wanita perlu menang dua perlawanan dalam kumpulan mereka jika mereka ingin memenuhi sasaran separuh akhir. 

China telah menjadi juara sejak tahun 2002 di Busan manakala Korea Selatan dan Jepun mungkin menjadi pencabar mereka untuk pingat emas kali ini. 

Malaysia memenangi pingat gangsa pada 1982 di New Delhi apabila acara itu membuat kemunculan sulung. Mereka menduduki tempat keempat pada tahun 1986 di Seoul dan tidak mengambil bahagian dalam acara itu sekali lagi sehingga 2006 di Doha. 

Tahun lepas, pasukan wanita negara membuat kejutan dengan memenangi pingat gangsa pada Piala Juara-Juara Asia di Kakamigahara, Jepun. 



Skuad Hoki Wanita Malaysia Di Sukan Asia Incheon 2014 

Farah Ayuni Yahya, Nor Hasikin Halim, Nurul Nabiha Mansur, Norhasliza Md Ali, Raja Norsharina Raja Shabuddin, Siti Noor Amarina Ruhani, Juliani Mohd Din, Norbaini Hashim, Siti Shahida Saad, Norazlin Sumantri, Nuraini Abdul Rashid, Nadia Abdul Rahman, Nurul Shafiqah Mat Isa, Fazilla Sylvester Silin, Siti Noor Hafiza Zainordin, Rabiatul Adawiyah 



sumber

0 Response to "Skuad Hoki Wanita Malaysia Di Sukan Asia Incheon 2014"

Post a Comment