Gambar Pam Minyak Sesak Susulan Pengumuman Harga Petrol Naik

Rakyat Malaysia sanggup beratur sehingga 30 minit untuk mengisi tangki minyak mereka, berikutan berita bahawa harga petrol RON95 dan diesel akan naik sebanyak 20 sen bermula tengah malam ini, 2 Oktober 2014, KHAMIS. 

Harga Petrol Naik

Stesen minyak di seluruh negara sesak dengan orang ramai dilihat bergegas untuk mengisi tangki petrol sebelum tengah malam. 

Dengan pengumuman kenaikan yang dibuat semasa waktu puncak tidak membantu keadaan, dengan kenderaan keluar masuk dari stesen minyak memburukkan lagi kesesakan lalu lintas di sepanjang jalan sediada telah sesak. 

Ramai yang menyuarakan rasa sedih dengan kenaikan secara tiba-tiba dan pengguna lebih suka jika pengumuman itu dibuat lebih awal untuk mengelakkan kesesakan di stesen-stesen minyak di seluruh negara. 

"Orang ramai akan menderita kerana harga barangan akan turun meningkat pada bulan-bulan akan datang", kata seorang pemandu yang telah menunggu selama 15 minit untuk sampai ke pam. 

"Saya rasa ia tidak dapat dielakkan, kerana harga semua barang kini semakin meningkat. Perkara seperti ini kadang-kadang kita perlu diterima hakikatnya," kata seorang lagi yang menunggu selama lebih 30 minit. 



Harga Petrol Naik



Pengguna Facebook,  Napsiah Wan Salleh menulis, "Ia bukan sahaja lebih mahal untuk mengisi petrol sekarang, tetapi akan ada satu tindak balas di mana akan berlaku kenaikan harga barangan dan perkhidmatan, termasuk kos pengangkutan," katanya. 

"Kenaikan kos sara hidup akan memberi kesan buruk kepada semua orang, terutamanya mereka yang hidup dalam kemiskinan. Bagaimana mereka boleh melalui kehidupan seharian bagi mereka bergaji kecil seperti itu? Ini akan menyebabkan kadar jenayah yang lebih tinggi dengan lebih ramai orang terdesak sanggup melakukan apa sahaja yang mereka fikirkan boleh menyelesaikan kesusahan mereka, "tulis Julee Ang. 



Harga Petrol Naik



Won Siang menulis, "harga petrol Peningkatan ertinya harga meningkat dalam semua sektor. Akhirnya, rakyat menjadi mangsa. (Mereka yang mempunyai gaji permulaan) RM800 dan RM900, adakah ini mencukupi untuk menampung semua peningkatan?" 

"Keadaan sudah semakin sukar," kata pengguna Twitter @iWillyMoU, manakala @Faris_Manap menulis "Perkara yang perlu lakukan adalah saya hanya mengisi tangki penuh tadi."

YUSUFFKHAIRI Berkata gaji juga perlu dinaikkan memandangkan harga petrol yang tinggi. 

Pejabat Perdana Menteri mengumumkan harga kenaikan 20 sen hari ini yang berkuatkuasa pada 2 Oktober 2014, dengan mendakwa bahawa kenaikan itu adalah selaras dengan rancangan perasionalan subsidi. 

Harga baru petrol RON95 akan RM2.30 seliter manakala diesel RM2.20 seliter. 

Harga petrol dan diesel dinaikkan pada tahun lepas, juga dengan margin 20 sen, pada 2 Sept tahun lepas. 

Harga pasaran bukan subsidi semasa bagi RON95 adalah RM2.58 seliter manakala diesel adalah RM2.52 seliter.



Gambar The Star online

0 Response to "Gambar Pam Minyak Sesak Susulan Pengumuman Harga Petrol Naik"

Post a Comment