HATI - HATI BILA GUNA JENAMA INI


Kejadian malam 2 Disember 2015

Semasa saya mahu membuat kuih, semua bahan ada di atas meja. Kemudian teringat ada Baking Powder yang baru dibeli dari pasar raya Ceong Loong Fajar, Sandakan. Tak pernah guna jenama Royal botol tin merah sebelum ini.

Jadi saya bukan tin itu dulu. Selepas buka penutup plastik, ada penutup tin lagi yang seperti digunakan pada tin makanan biasa. Saya baru saja tarik kunci penutup itu, tiba-tiba saja meletup. Serbuknya keluar, habis semua dinding dan silling terkena.

Malangnya serbuk baking powder itu juga masuk ke dalam mata. Dalam seminit saya tidak nampak apa-apa, pengelihatan saya menjadi gelap. 

Selepas dicuci dan menangis, alhamdulillah dah boleh nampak cahaya tetapi 100% kabur. Mata terasa sangat sakit dan keluarga terus segera membawa saya ke hospital. 

Di wad kecemasan, saya diberi rawatan mencuci mata. Menurut pegawai kesihatan yang bertugas, banyak baking powder yang masuk ke dalam mata saya terlalu banyak dan telah menjadi selaput.

Keesokan harinya selepas mencuci mata buat kali kedua, baru ada legah tetapi masih berasa ada sesuatu di dalam mata sebelah kiri. Lalu saya dirujuk pada Pakar Mata. 

Pandangan mata saya masih lagi kabur sehingga kini. Kepada orang ramai, berhati-hati ketika membuka penutup tin Baking Powder jenama Royal ini. 


Mohon KPDNKK bantu saya dan beritahu apa yang perlu saya buat. Saya mahu mengambil tindakan sewajarnya namun pada siapa yang perlu saya rujuk? Pengilang atau peruncit? Sebab ramai yang menggunakan jenama ini juga namun tidak pernah kejadian seumpama ini berlaku. Atau mungkin masalah cara penyimpanan peruncit? - Didi Marinah

0 Response to "HATI - HATI BILA GUNA JENAMA INI"

Post a Comment