Jom Lihat Gambar-Gambar Kekejaman Tentera Nazi


Pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh NAZI terhadap bangsa Yahudi hingga kini masih merupakan kontroversi yang masih di perdebatkan kebenarannya. Dalam blogwalking yang saya lakukan saya mencari pembahasan yang mungkin akan sedikit membuka pemahaman kita tentang hal tersebut.
Berikut ini sedikit gambaran yang saya peroleh dari http://yuhendrablog.wordpress.com:


Holocaust (dari bahasa Yunani: holokauston yang bermaksud "persembahan pengorbanan yang terbakar sepenuhnya") adalah pembunuhan beramai-ramai yang sistematik yang dilakukan Jerman Nazi terhadap pelbagai kumpulan etnik, keagamaan, bangsa, dan sekular pada masa Perang Dunia II.

Bangsa Yahudi di Eropah merupakan korban-korban utama dalam Holocaust, yang disebut kaum Nazi sebagai "Penyelesaian Terakhir Terhadap Masalah Yahudi". Jumlah korban Yahudi umumnya dikatakan mencecah enam juta jiwa. Pembunuhan beramai-ramai ini yang dicipta oleh Adolf Hitler, antara lain, dengan tembakan-tembakan, penyiksaan, dan gas racun, di kampung Yahudi dan Kampung.

Selain kaum Yahudi, kumpulan-kumpulan lain yang dianggap kaum Nazi "tidak disukai" antara lain adalah bangsa Poland, Rusia, suku Slavia lain, penganut agama Katolik Roma, orang-orang kurang upaya, orang kurang upaya mental, homoseksual, Saksi-Saksi Yehuwa (Jehovah s witnesses), orang komunis, suku Gipsi (orang Rom dan Sinti) dan musuh politik. Mereka juga ditangkap dan dibunuh. Jika menurut pengiraan kumpulan-kumpulan ini dan kaum Yahudi juga, maka jumlah korban Holocaust boleh mencapai 9-11 juta jiwa.









0 Response to "Jom Lihat Gambar-Gambar Kekejaman Tentera Nazi"

Post a Comment