Kenapa Golongan Muda Kini Sukar Membeli Rumah Idaman Mereka?

Penghapusan skim faedah pemaju (DIBS) dalam Bajet 2014 tahun lepas sepatutnya dapat membantu untuk membendung spekulasi dalam pasaran hartanah, di mana harga, terutamanya hartanah kediaman di lokasi utama, telah meningkat di luar jangkauan pekerja makan gaji pertengahan dan bawahan.

Sukar Membeli Rumah Idaman sekarangWalau bagaimanapun, bagi pembeli rumah pertama, yang pendapatan bulanan dalam julat antara RM3,000 dan RM4,000, penghapusan DIBS telah membuat kehidupan mereka lebih sukar. 

Segmen pembeli rumah mendapati bahawa ia kini jauh lebih sukar untuk memperoleh rumah impian mereka. Ini kerana di bawah DIBS, mereka boleh meletakkan wang pendahuluan daripada jumlah tertentu dan tidak membayar apa-apa sehingga harta itu selesai; biasanya antara 24 dan 36 bulan. 

Razif, seorang eksekutif berusia 28 tahun yang memperolehi pendapatan RM4,500 sebulan, misalnya. Dia tinggal bersama ibu bapanya dan telah merancang untuk membeli rumah malangnya, rumah-rumah berpotensi yang telah menarik perhatiannya setakat ini adalah jauh melebihi kemampuannya. 

"Saya tidak boleh mencari rumah atau pangsapuri yang saya mampu. Harga begitu mahal dan saya juga tidak mahu tinggal di tempat yang terlalu jauh dari bandar di mana saya bekerja, "kata Razif. 

"Ibu bapa saya sudah bersara dan saya tidak mahu membebankan mereka dengan apa-apa permintaan untuk mendapatkan bantuan kewangan," tambah beliau. 

Ramai pembeli kali pertama, terutama graduan atau individu di bawah 30, menghadapi nasib yang sama seperti Razif. 

Penasihat kewangan berlesen dan penasihat kewangan syariah dari Syarikat Excellentte Consultancy, Jeremy Tan berkata gaji golongan muda, terutamanya mereka yang di bawah umur 30 tahun, adalah terlalu rendah untuk membolehkan mereka untuk mampu membeli kebanyakan hartanah di Lembah Klang. 

"Sebagai peraturan umum, pinjaman tidak perlu mengambil lebih daripada satu pertiga daripada gaji bulanan anda. Kebanyakan orang dewasa muda biasanya sudah membayar pinjaman kereta mereka, dan diburukkan lagi dengan kewajipan yang lain seperti potongan cukai pendapatan dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan SOCSO. Oleh itu, mereka tidak dapat memenuhi syarat untuk pinjaman. "

Pengarah Urusan MyFP Services Sdn Bhd, Robert Foo menyatakan bahawa adalah sukar untuk orang dewasa muda untuk membeli rumah hari ini, melainkan jika ibu bapa mereka memberikan sedikit bantuan kewangan. 

"Malangnya untuk orang dewasa muda, mereka kini perlu menunggu sehingga lebih mampu atau tunggu sehingga mereka mula mendapat lebih banyak wang. Alternatif lain adalah untuk membeli harta itu atas nama bersama. "

Persatuan Pembeli Rumah Kebangsaan (HBA),  Setiausaha Agung Kehormat Chang Kim Loong, adalah semakin sukar untuk membeli harta mereka sendiri, dengan harga hartanah sentiasa meningkat ditambah pula dengan kos sara hidup yang meningkat. 

"Prospek membeli rumah yang sesuai kini semakin sukar. Rakyat berpendapatn sederhana berjuang untuk membeli rumah impian mereka di tengah-tengah peningkatan harga hartanah, yang telah jauh mengatasi kenaikan gaji. 

"Orang dewasa muda tidak mampu membeli sebuah rumah yang berpatutan, sesuai dan selesa untuk didiami pada masa sekarang." 

Chang menambah bahawa orang dewasa muda secara perlahan-lahan menjadi "generasi kehilangan tempat tinggal". 

"Perlu diingatkan, generasi muda mereka merupakan pemacu ekonomi masa depan bandar. Oleh itu, Kerajaan perlu mengambil langkah-langkah konkrit dan proaktif untuk membendung peningkatan harga yang tidak terkawal harga rumah ini. "

Chang berkata Kerajaan perlu membendung peningkatan pesat harga hartanah disebabkan oleh permintaan yang palsu dan spekulasi yang berlebihan. 

"Memastikan bekalan hartanah yang stabil dan mampu milik bagi memenuhi permintaan rendah dan sederhana segmen. Mengelakkan "generasi kehilangan tempat tinggal" dari baru yang akan menyebabkan banyak masalah sosial dan mencegah generasi muda kita daripada tenggelam dalam hutang. "

Presiden Institut Ejen Hartanah Malaysia  (MIEA), Siva Shanker berkata salah satu sebab terbesar orang dewasa muda tidak mampu untuk membeli hartanah hari ini disebabkan oleh kenaikan atas harga hartanah sejak beberapa tahun kebelakangan ini. 

"Punca terbesar ialah pemaju yang menawarkan kos kemasukan yang murah, seperti sehingga 100% pinjaman, yuran guaman dan / atau penyerapan duti setem dan DIBS. Ramai orang yang telah membeli hartanah pada masa itu adalah orang-orang yang tidak mampu atau tidak perlu untuk memiliki sebuah rumah. 

"Oleh kerana itu, semua orang bergegas untuk membeli hartanah utama dan harga terus naik tinggi dan terus tinggi. Sebagai contoh, sebuah rumah berkembar yang yang berharga antara RM650,000 dan RM800,000 pada tahun 2008 kini meningkat RM1.6mil. Bagaimana harga boleh melompat 100% dalam hanya lima tahun? "

Siva berkata ini adalah kes klasik "Pertumbuhan luar biasa didorong oleh permintaan luar biasa". 

"Ketamakan telah menolak pasaran sehingga ke tahap yang tidak munasabah," katanya.

Perubahan dalam strategi 
Siva percaya bahawa orang dewasa muda hari ini, terutamanya golongan Gen-Y individu, perlu "menyusun" dan "mengubah jiwa mereka". 

"Generasi hari ini tidak mempunyai apa yang saya panggil mentaliti 'trade-up'. Daripada membeli sesuatu yang berpatutan dan kemudian menaik taraf dari sana, mereka mahu pergi terus membeli sesuatu dengan kelas dan harga yang mereka tidak mampu.

"Daripada membeli sesuatu yang berharga, berkata, RM300,000, mereka berhasrat untuk sesuatu yang dijual pada RM600,000, yang mereka tidak mampu. Jadi, apa yang mereka buat? Mereka menyimpan dan menyimpan, tetapi ketika mereka sudah mampu, harga telah meningkat kepada mungkin RM800,000! "

Siva berkata bahawa jika mereka telah membeli harta RM300,000 di tempat yang pertama, mereka boleh menunggu untuk itu untuk menghargai RM500,000 dan kemudian menjualnya dan menggunakan perbezaan itu untuk membeli rumah yang lebih mahal kemudian. 

"Anda boleh mendapatkan apartmen kos sederhana kurang daripada RM200,000 di Desa Pandan, yang kurang daripada 4 km dari KLCC. Tetapi apabila mereka telah melihat dan melihat bahawa tempat tidak sesuai, mereka tak jadi membeli. Siapa kata tidak ada hartanah yang mampu dimiliki untuk di beli? 

"Jika pembeli tidak cerewet atau memilih, sebenarnya masih ada hartanah yang mereka boleh beli. Tidak ada perkara seperti rumah yang ideal. Anda boleh membeli satu dan menjadikan rumah yang ideal untuk anda. "

Terjemahan dari The Star online

0 Response to "Kenapa Golongan Muda Kini Sukar Membeli Rumah Idaman Mereka?"

Post a Comment