Jumlah Pembayaran BR1M 2015 Dijangka Lebih Tinggi

BR1M 2015


Isi rumah dengan pendapatan yang rendah dan sederhana boleh mengharapkan beberapa langkah-langkah bantuan dalam Bajet 2015 untuk membantu mereka untuk menampung kos sara hidup yang meningkat dan pelaksanaan yang bakal Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST). 


"Perdana Menteri dijangka mengumumkan langkah-langkah untuk mengurangkan serta menguruskan inflasi berikutan penurunan terbaru dalam subsidi bahan api dan pelaksanaan GST tahun depan," kata ahli ekonomi Lee Heng Guie. 


Lee berkata beliau percaya jumlah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2015 akan lebih tinggi berbanding sebelumnya kerana ini adalah antara langkah-langkah kelegaan jangka pendek. 


Walau bagaimanapun, dalam jangka masa panjang, beliau berkata kedua-dua pihak iaitu kerajaan dan Bank Negara perlu menyelaraskan permintaan dan pengurusan bagi menangani tekanan inflasi. 


"Ini adalah untuk mengelakkan inflasi daripada melambung di luar kawalan," kata bekas ketua penyelidikan CIMB Investment Bank berkata dalam satu wawancara. 


Minggu lepas, Kerajaan mengurangkan subsidi untuk petrol RON95 sebanyak 20 sen seliter dalam usaha untuk mencapai sasaran defisit fiskal sebanyak 3% pada tahun 2015. 


Lee menegaskan bahawa inflasi, yang meningkat 3.2% tahun-ke-tahun, akan kekal pada tekanan dengan kenaikan harga bahan api terbaru dan juga apabila GST dikuatkuasakan pada April tahun depan. 


"Kerajaan terus komited ke arah jalan pembaharuan fiskal, yang termasuk rasionalisasi subsidi dan pelaksanaan GST untuk memperluaskan asas pendapatan," katanya. 


Lee juga berkata adalah penting bagi kerajaan untuk mengawal dan mengurangkan perbelanjaan membazir. 


"Saya berharap pembaharuan fiskal yang meluas, termasuk pengurusan kewangan fiskal yang bertanggungjawab, akan membantu kerajaan mencapai sasaran bajet berimbang menjelang 2020," katanya. 


Setiausaha Agung FOMCA, Datuk Paul Selvaraj berkata orang ramai boleh menerima pemotongan subsidi dan GST jika kualiti hidup dan perkhidmatan akan bertambah baik seiring dengan polisi kerajaan. 


Rakyat Malaysia tidak yakin mereka akan mendapat manfaat, katanya. 


Beliau berkata subsidi telah dikurangkan sebelum dan lelaki itu di jalan terpaksa berhadapan dengan kos hidup yang lebih tinggi. 


Ia adalah penting bagi Malaysia untuk mempunyai jaringan keselamatan sosial yang berkesan untuk membantu ahli-ahli yang paling lemah dalam masyarakat, katanya. 


Beliau berkata senarai hasrat Fomca dalam Bajet 2015 termasuk perumahan yang mampu dimiliki, jaminan makanan dan penjagaan kesihatan yang lebih baik.

0 Response to "Jumlah Pembayaran BR1M 2015 Dijangka Lebih Tinggi"

Post a Comment