KUALA LUMPUR, 12 Mac —
Strategi tawaran tiket murah yang diiklankan oleh syarikat penerbangan kos
rendah Firefly nampaknya tidak membuatkan pengguna teruja.
Sebaliknya potongan harga
itu, sehingga 60 peratus, di punggung wanita berpakaian skirt dipertikaikan
pengguna Facebook yang melawat laman iklan tersebut sejak semalam.
Susulan reaksi negatif
pengguna, iklan itu tidak lagi dimuatkan di Facebook ketika Malay Mail
Online menyemaknya hari ini.
Iklan yang dimuatkan di
laman rasmi Firefly di media sosial itu memaparkan dua bahagian belakang wanita:
satunya bertulis 50%, manakala satu lagi 10%.
Di sisi kanan imej
punggung wanita itu, tertulis “Oooppss.. We Did It Again”.
Iklan anak syarikat
Malaysia Airlines Berhad itu menawarkan potongan bagi semua penerbangan untuk
semua destinasi. Tawaran itu terhad tiga hari sehingga 13 Mac ini, bagi
penerbangan sehingga Mac 2017.
Grafik iklan itu, yang
disertakan tulisan “kami beri lagi tambahan 10 peratus potongan untuk anda”,
rata-ratanya mengundang reaksi negatif pengguna Facebook.
Heather Smeaton
menyifatkan iklan itu amat seksis dan tidak menghormati wanita.
“Tawaran yang dicetak di
punggung pramugari memberi tanggapan buruk tentang bagaimana pandangan anda
terhadap kakitangan wanita dan wanita umumnya,” tulisnya. “Saya rasa anda perlu
sediakan iklan baru”.
Eroul Ismail: “Saya marah
dengan gambar ini, bukan promosi yang ditawarkan. Sila tukar gambar sebelum ia
bertukar viral. Alamak!”
Zack Zainu: “Idea siapa
ini? Nampak macam salah dan tidak OK.”
Lysa Abdullah: “Kenapa
punggung!???”
Malay Mail
Online sejak semalam cuba mendapat reaksi daripada pihak pengurusan
syarikat penerbangan itu berhubung iklan-iklan tersebut.
Iklan terbaru ini, yang
turut dimuatkan di laman web rasmi, kali kedua Firefly menggunakan imej punggung
wanita untuk menawarkan potongan harga.
Pada 7 Mac lalu, syarikat
itu menawarkan diskaun 50 peratus sempena pameran pelancongan terbesar Matta di
Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), dengan tulisan “Come grab it real fast”, atau
“mari dapatkannya cepat-cepat”.
Angka itu diletakkan di
punggung pramugari yang berpakaian oren, warna rasmi Firefly, membayangkan
wanita itu terkena cat “50 per cent off” selepas duduk di bangku.
Iklan ini sudah mendapat
reaksi-reaksi negatif pengunjung laman tersebut yang menganggapnya seksis dan
tidak wajar.
Mengulas iklan-iklan
tersebut, Adriene Leong menulis: “Iklan pertama mungkin keputusan yang tidak
difikirkan betul-betul, tetapi sengaja menyiarkan iklan kedua, selepas mendapat
maklum balas negatif, menunjukkan Firefly benar-benar fikir tidak mengapa
menjadikan wanita sebagai objek, terutamanya anak kapal mereka sendiri.
Mengecewakan”.
- See more at:
http://www.themalaymailonline.com/projekmmo/berita/article/tawar-tiket-murah-iklan-punggung-firefly-dikritik#sthash.afPPuvbY.dpuf
0 Response to "TAWAR TIKET MURAH, IKLAN GUNA GAMBAR PUNGGUNG DIKRITIK PENGGUNA"
Post a Comment